Obec Pístina

Organizační řád

Adresa : Obecní úřad Pístina
Pístina 35, 378 02 Stráž nad Nežárkou
IČ: 00666947, DIČ: CZ00666947
Telefon : 384 389 008
E - mail : ou@pistina.cz
www : http://www.pistina.cz

Základní působnost obce :

Zákon č.128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů
 

Ve smyslu zákona o obcích, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, je obec samostatným územním celkem složeným ze sedmi částí a šesti katastrálních území. Má vlastní majetek a finanční zdroje; hospodaří s nimi samostatně za podmínek stanovených zvláštním zákonem.

Orgánem obce je sedmičlenné zastupitelstvo obce. Navenek obec zastupuje starosta.

Složení zastupitelstva obce: najdete zde

Do samostatné působnosti obce patří :

spravování záležitostí, které jsou v zájmu obce a jejich občanů, pokud nejsou svěřeny zákonem krajům nebo pokud nejde o výkon přenesené působnosti a dále záležitosti, které do samostatné působnosti obce svěří zvláštní zákon.

Patří sem zejména :

  • schvalování programu rozvoje obce
  • schvalovat územní plán obce a regulační plán a vyhlašovat jejich závazné části obecně závaznou vyhláškou
  • schvalovat rozpočet obce a závěrečný účet obce
  • zřizovat trvalé a dočasné peněžní fondy obce
  • zřizovat a rušit příspěvkové organizace a organizační složky obce, schvalovat jejich zřizovací listiny
  • schvalovat zakladatelskou listinu, zakladatelskou smlouvu, společenskou smlouvu a stanovy obchodních společností a dalších právnických osob, které obec hodlá založit, a rozhodovat o účasti obce v již založených právnických osobách
  • delegovat zástupce obce na valnou hromadu obchodních společností, v nichž má obec majetkovou účast a navrhovat jejich odvolání
  • vydávat obecně závazné vyhlášky obce
  • rozhodovat o vyhlášení místního referenda
  • navrhovat změny katastrálních území uvnitř obce, schvalovat dohody o změně hranic obce a o slučování obcí
  • volit starostu, místostarosty a další členy rady obce a odvolávat je z funkce, stanovit počet členů rady obce a počet dlouhodobě uvolněných členů zastupitelstva obce, zřizovat a zrušovat výbory, volit jejich předsedy a další členy a odvolávat je z funkce
  • stanovení výše odměn neuvolněným členům zastupitelstva obce
  • stanovení výše osobních a věcných výdajů na činnost obecního úřadu a zvláštních orgánů obce
  • rozhodovat o spolupráci obce s jinými obcemi a o formě této spolupráce
  • rozhodovat o zřízení a názvech částí obce, o názvech ulic a dalších veřejných prostranství
  • udělovat a odnímat čestné občanství obce a ceny obce
  • rozhodování o majetkoprávních úkonech
  • hospodaření s majetkem obce
  • stanovení druhů místních poplatků
  • úkoly v oblasti školství, soc. péče, zdravotnictví a kultury
  • místní záležitosti veřejného pořádku
  • správa, údržba a provozování zařízení sloužících k uspokojování potřeb obyvatelstva
  • uspokojování potřeby bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informací, výchovy a vzdělání, celkového kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku
  • čistota obce, odvoz a likvidace odpadů, zásobování vodou, odvádění a čistění odpadních vod
  • ukládání sankcí podle zákona
  • zajišťování kulturního, sociálního a hospodářského rozvoje obce
  • ochrana a tvorba životního prostředí

Přehled zvláštních orgánů zřízených zastupitelstvem obce v souladu s ustanoveními příslušných zákonů : 

  1. Finanční výbor
    • podílí se na přípravě rozpočtu obce
    • navrhuje výši místních poplatků
    • navrhuje rozpočtové změny
    • provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce
  2. Kontrolní výbor
    • kontroluje plnění usnesení zastupitelstva obce a rady obce
    • kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti
    • dohlíží na způsob a stav čerpání obecního rozpočtu
    • dohlíží na způsob a vybírání místních poplatků

Obec zřizuje tyto organizační složky: Obecní knihovna

Správním úřadem, který vykonává státní správu v oblasti samostatné působnosti a v oblasti přenesené působnosti je Obecní úřad Pístina.
Druh organizace : rozpočtová

Základní působnost obecního úřadu :

  • zákon č.128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů
  • Ve smyslu zákona o obcích, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, je obecní úřad správním úřadem, který vykonává státní správu v oblasti samostatné působnosti a v oblasti přenesené působnosti.
  • Obecní úřad ve smyslu citovaného zákona zejména :
  • plní úkoly, které mu uložila rada obce nebo zastupitelstvo obce
  • pomáhá výborům v jejich činnosti
  • v oblasti přenesené působnosti obce vykonává státní správu s výjimkou věcí, které patří do působnosti zastupitelstva obce, rady obce a zvláštních orgánů obce, případně komisí
  • rozhoduje o poskytování informací žadateli podle zvláštního zákona
  • zřizuje úřední desku
  • usměrňuje po odborné stránce příspěvkové organizace, organizační složky obce a zařízení, které si obec zřídila, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak
  •  

Členění obecního úřadu - stručný obsah činností vyplývajících ze zákonů :

Starosta :

  • stojí v čele obecního úřadu
  • zastupuje obec navenek
  • zajišťuje hospodaření obce podle schváleného rozpočtu
  • ze své činnosti je odpovědný zastupitelstvu obce
  • zajišťuje dozor nad pozemními komunikacemi v obci Pístina
  • odpovídá za civilní obranu a ochranu obyvatelstva
  • zajišťuje kontakt se sdělovacími prostředky
  • je odpovědný za plnění úkolů obecního úřadu v samostatné působnosti i přenesené působnosti
  • zabezpečuje plnění usnesení zastupitelstva obce
  • zajišťuje úkoly v přenesené působnosti obce vyplývající ze zvláštních zákonů
  • plní úkoly zaměstnavatele podle zvláštních předpisů, uzavírá a ukončuje pracovní poměr se zaměstnanci obce zařazenými v obecním úřadu
  • je nadřízený zaměstnancům obce zařazených do obecního úřadu, řídí a kontroluje jejich činnost
  • vykonává státní stavební dohled v obci Pístina
  •  vyslovuje stanoviska k projektové dokumentaci

a plní další úkoly v oblasti:

  • ochrany přírody a krajiny, včetně povolení ke kácení dřevin rostoucích mimo les
  • odpadového hospodářství
  • řízení místního hospodářství
  • správy a údržby místních komunikací
  • povolování zvláštního užívání místních komunikací - § 25 zákona o pozemních komunikacích (překopy, výkopy, podvrty, protlaky a jakákoliv další stavební činnost vyžadující zásah do silničního tělesa, zřizování vyhrazeného parkování, umisťování reklam a poutačů, zábor komunikace na dočasnou dobu pro skládky, staveniště a podobně, přepravy zvlášť těžkých předmětů či vozidel)
  •  vyřizování restitučních nároků
  • majetkoprávních vztahů k nemovitostem (smlouvy kupní, směnné, darovací)
  • vyhledávání podkladů o majetku pro zápis vlastnictví do katastru nemovitostí
  • zajišťování geometrických plánů včetně vyjádření k rozdělování či scelování pozemků
  • návrhů obecně závazných vyhlášek
  • připomínek k jízdním řádům
  • bytového a nebytového fondu obce
  • přípravy voleb a referenda, sčítání lidu, domů a bytů

Sekretariát - samostatná referentka úřadu

  • spisovna
  • evidence písemností
  • archivace a skartace
  • příprava voleb a referenda, sčítání lidu, domů a bytů
  • administrativní práce
  • evidence stížností
  • vedení kompletních ročníků Sbírky zákonů
  • příjem žádostí o poskytnutí informací dle zákona č.106/1990 Sb., o svobodném přístupu k informacím
  • telefonní ústředna
  • podatelna
  • elektronická pošta
  • internet pro veřejnost
  • pokladna
  • místní a správní poplatky
  • kopírovací práce
  • evidence obyvatelstva
  • kulturně osvětové akce
  • sociální agenda
  • účetní evidence hmotného a finančního majetku obce
  • účtování, fakturace, bankovní styk
  • rozbory hospodaření a sestavování návrhu rozpočtu
  • zpracování mezd a platů
  • zajišťování personální agendy
  • zpracování přehledů, výkazů a statistik
  • pořizování a doplňování seznamu inventáře
  • zajišťování inventarizací
  • kontrola pokladní hotovosti a pokladních dokladů